søndag den 9. november 2008

Imponerende ny dansk rekord i ballonflyvning

På trods af kraftige vinde, en truende varmfront og lav tågedis lykkedes det endelig for danmarks bedste ballonpilot Philip Mundt at få opfyldt endnu et af sine store mål - en dansk ballonrekord. Efter 3 års nøje planlægning, flere forgæves forsøg og mange forhindringer kulminerede anstrengelserne søndag den 2. november i en dramatisk rekordflyvning, der resulterede i en imponerende varighedsflyvning på hele 7 timer og 25 minutter.

Flyvningen foregik på tværs af det smukke og solbeskinnede Jylland fra Randers til Mors. Flyvningen er en ny dansk rekord i FAI klassen AX-9 og ingen dansker har nogensinde fløjet længere tid i en varmluftballon.

I sin ballonkurv medbragte Philip Mundt 9 gasflasker med i alt 475 liter propangas, sin overlevelsesdragt og sit radio- og navigationsudstyr. Mere var der af hensyn til vægten ikke tilladt plads til, da hvert et kilo tæller når der skal flyves i så lang tid som muligt.

Philip udtaler, ”…de første fire timers flyvning var helt klart de værste, tiden sneglede sig afsted, og der var alt for kraftig vind - jeg var meget koncentreret. De sidste timer var sjovere – jeg fløj over limfjordsområdet, og her måtte jeg hele tiden regne på en masse forskellige muligheder for at optimere flyvetiden og samtidigt undgå de store vandområder…”

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Fantastisk!

Flot ny rekord, godt gået at hele holdet. Få det straks rettet på hjemmesiden, så den nye danske rekord er til at læse :-)

Øjnene stift rettet mod den næste - I har ubetinget det bedste ballonhold i DK.

Anonym sagde ...

I går havde jeg min 59 års fødselsdag - Vi skubbede lagkage og kagemand godt en time her i Vile - fordi den flotte Dong Energy ballon i fødselsdagsfarver - i majestætisk ro sejlede forbi os, og ud over Sallingsund. Jeg nød synet fra husets tag! Jeg har et billede af ballonen taget deroppe fra, med fødselsdagsflag og det hele... men jeg kan ikke lige få den uploadet til bloggen...
Tillykke med bedriften !

mvh

Erik Grove-Nielsen - lidt øm i nakken :-)

Henrik Vedel sagde ...

Tillykke med den flotte præstation. Din rekord skulle gerne inspirere alle piloter i Danmark til at prøve sig med usædvanlige flyvninger. Jeg går ud fra at billedet er taget lige før Sallingsund. Du ser jo ud til at have kunnet fortsætte i mange timer endnu! Bl Henrik Vedel

Jesper Madsen sagde ...

Hej Super Ballon hold
Super godt gået.
Flot fløjet Plilip, så kan de lære det.
Dejligt at se holdet højere oppe end piloten.(Foto)
Sejt med ballonen på Rådhuspladsen.
Super for sponser "66 NORTH"
Med Ballon hilsen
Jesper M