mandag den 27. november 2006

Ballonen gøres klar

Søndag mødtes "launch" holdet for at træne den sidste tilrigning af udstyret. Det er en ganske særligt udrustet ballonkurv, vi sender afsted på tværs af Danmark - læs her om hvorfor.

På billedet ses den komplette kurv samlet. Udover de 4 gasflasker inde i kurven, hænger der yderligere 2 uden på den. Der er simpelthen ikke plads til flere i kurven, hvis piloten skal kunne røre sig.

Flaskerne er fæstnes på ydersiden med en række spændebånd og bliver dertil sikret i brænderrammen, som er den stålkonstruktion, der sidder over over ballonkurven. Piloten vil undervejs være nødt til at koble gasflasker fra og til, og det foregår altså med det meste af overkroppen ud over kanten i 3 km. højde.

I kurven er der udover flaskerne en masse teknik. På eet af billederme ses navigationscomputeren med sin GPS og i taskerne nedenfor er der loggerinstrumenter og ekstrabatterier. Vi eksperimenter med at varme batteriposen en smule op. Dette giver ekstra holdbarhed til batterierne og opvarmningen skal ske med små kemiske varmeposer, der udvikler varme når de kommer i kontakt med ilt.
I den anden side af kurven er der 2 tasker spændt fast. Een med transponderen, der sikrer at flyvekontrol instanserne hele tiden kan se ballonen på deres radar. Og een med flyradioen, så piloten løbende kan holde flyvekontrollen orienteret om, hvad der sker.

Desuden hænger der også et kortbord på den side af kurven, så piloten også kan få et "analogt" overblik over flyvningen. Sidst men ikke mindst er der madkassen. Piloten skal naturligvis kunne spise og drikke lidt undervejs, men der er ikke yderligere plads i kurven, så madkassen får sin plads på ydersiden. I madkassen er der 4 termokander. 2 med koldt vand (der helst ikke må fryse undervejs), en med varmt vand og en med suppe i.

Endelig er der lidt muslibarer og en mars. Nede i kurvebunden er der desuden 1 overlevelsesdragt, nødblus og nødsender, en lille skammel, 2 ildslukkere og 2 kameraer.

2 kommentarer:

Ole Gregersen sagde ...

Jeg får lyst til at spørge, hvad er "indfrysningenstiden" på vand i en flaske. Hvis i har vandflasker med fx en liter og den ligger i en taske, hvor realistisk er det så at den ryser så meget at vandet ikke kan drikkes. For jeg forudsætter at det er derfor vandet gemmes i termoflasker. Men jeg har tit gået tur med flasker med vand i ret høje minusgrader, dog uden at det nåede at fryse til is.

Har I nogle fysiske beregninger eller er det blot baseret på en formodning om at det nok fryser til is?

Vil der i en omkringliggende temperatur på minus 18 overhovedet være minus 18 i kurven?

Spændende...

Philip sagde ...

Hmm. Det er rigtig gode spørgsmål. Omkring indfrysningstiden på vand i -20 grader ved jeg kun, at jeg har isterningern i fryseren efter 1 time. Det får mig til at tro, at det også vil ske i ballonen, hvorfor vandet er i en termoflaske.

Så det er ikke fysiske beregninger, der ligger til grund for valget.

Det er ret givet, at der IKKE vil være -20 grader i kurven, selv hvis jeg flyver i -20 grader omgivende luft. Dels er der strålevarme når jeg aktiverer brænderen (ca. hvert 1/2 minut), dels er de 2200 m3 100 grader varm luft i ballonhylsteret lige over mig. Men hvor stor forskel der er, det ved jeg ikke. Jeg kan tage et termometer op og aflæse temperaturen i løbet af flyvningen.

Philip