mandag den 20. november 2006

Man spørger ikke en dame...

... om hendes vægt?! Nej, men i dette tilfælde er vi nødt til at vide, præcist hvor meget hun vejer. Grunden er at startvægten bl.a. har stor betydning for, hvor højt ballonen må flyve. Følgende beregning giver ballonens startvægt.

Flasker 6 stk a 60 liter - 312 kg.
Personer: Philip - 100 kg.
Envelope (selve ballonen) - 110 kg.
Brænderen - 24 kg.
Kurven - 68 kg.
Vægtopfølgning - 5,5 kg.
Øvrige ting (Ref. udstyrslisten) - 51,25 kg. <-- rettet ifølge kommentar
TOTAL START VÆGT - 670,75 <-- rettet i følge kommentar

Når startvægten er kendt, kan jeg gå ind i ballonens manual og finde følgende skema. Skemaet viser sammenhængen mellem vægt, luftens temperatur og tilladte flyvehøjde. I vores tilfælde kan vi ikke ændre på ballonens vægt. Vi kan justere på flyve højde og lufttemperaturen.

Skemaet viser, at hvis jeg vil flyve med pågældende vægt OG ønsker at gå i 10.000 fod, så SKAL omgivende luft temperatur ved jorden være ca. 0 grader. Kan jeg "nøjes" med 5.000 fod i højden kan jeg tilgengæld få lov til at starte med en lufttemperatur ved jorden på ca. 5 grader.

Ved 10 grader, 10.000 fod er tilladt startvægt = 575 kg
Ved 10 grader, 5.000 fod er tilladt startvægt = 625 kg
Ved 0 grader, 10.000 fod er tilladt startvægt = 660 kg
Ved 0 grader, 5.000 fod er tilladt startvægt = 715 kg
Ved 5 grader, 5.000 fod er tilladt startvægt = 670 kg

Her vil den opmærksomme læser kunne konstatere, at de 660 kg. jo ikke er helt nok til min vægt, som jo er på 670,75 kg. Men jeg ved til gengæld, at før jeg er i kommet op i 10.000 fod har jeg brugt, hvad der svarer til ca 10 kg. i gas og er dermed blevet lettere...

3 kommentarer:

Ole Gregersen sagde ...

en opmærksomme læser (mig) har noteret sig at den samlede vægt er steget fra 670,75 til 671,5

Dog ved jeg at julefrokosten endnu ikke har været afholdt og foreslår derfor at skipper gennemgår en rutine kendt fra ro-landsholdet: Tidligt op og tage en stærk kop kaffe, derefter et rettidigt toiletbesøg.

I formel-1 sporten bruges meget energi på at save nogle gram af sportsvognene. På samme vis kunne jeg da tænkte at man kan skære mindst et kilo ved at tage skoene af, eller ved at bruge fælles strømforsyning til elektronik.

Nu hvor vægten synes at have stor betydning, kunne det være spændende at høre, hvor præcist man går op i vægten. Har fx 3 kilo fra eller tid nogen betydning?

Philip sagde ...

Jeg er så stolt over, at opmærksomme læsere går i dybden med bloggens indhold. Der har indsneget sig en fejl. Ekstra udstyret vejer ikke 52 kg. som anført i bloggen, men blot 51,25 kg, hvilket skulle få vægten ned på det tidligere niveau.

Det er vigtigt med vægten. Selv i disse timer arbejder vi på at skaffe en mindre og lettere brænder. Sko er jeg nok nødt til at beholde på, hvis jeg skal holde 6 timer i -20 grader.

Men over 6 timer har selv få kilo betydning for flyvetiden. Nu tror jeg bare, at vi i forvejen har ret gode chancer for at have rigelig med flyvetid til at slå rekorderne. Så jeg lader letvægts skoene blive hjemme.

Anonym sagde ...

Tak for det hurtige svar og rettelse.
Jeg glæder mig til at høre mere om hvor I skærer i vægten i et sportsmiljø der eller ikke er præget af udpræget vægt- og optimerings-hysteri.