tirsdag den 21. november 2006

Navigation

Med vores avancerede navigationsudstyr kan følgebilen konstant følge ballonens præcise position.

Navigationsudstyret anvender vi normalt kun ved konkurrenceflyvninger. Men i forbindelse med rekordforsøget er det især muligheden for live-tracking af ballonens position, som kommer i anvendelse. Udstyret består af en bærbar PC, GPS, vhf/uhf radio og et svensk program, der hedder WindMaster.

Tilsvarende udstyr har vi i følgebilen, der således hele tiden kan følge ballonens position nede på jorden.

Via radioen sendes automatisk data mellem systemet i ballonen og systemet i følgebilen, og dermed er det muligt i følgebilen at se et live-track af ballonen på PC'en i følgebilen.

For at man må anvende den type radioer i Danmark, skal man have en Amatør Radio Licens. Derfor har Philip og jeg for nylig gennemgået en test hos IT- og Telestyrelsen. Heldigvis bestod vi begge og vi må nu anvende de indkøbte radioer

Radioerne har naturligvis en begrænset rækkevidde. Under konkurrenceflyvninger er det normalt ikke et problem, da ballon og følgebil sjældent er mere end nogle få km. fra hinanden.

Men under rekordforsøget, hvor vi vil flyve fra Sjælland til Jylland skal følgebilen køre via Fyn til Jylland, og det vil være umuligt for følgebilen at nå frem i tide til at modtage ballonen når den når den jyske kyst, hvis ikke vi sender den afsted til Jylland i god tid inden ballonen starter. Dermed vil afstanden mellem ballon og følgebil måske være helt op til 200 km, og så langt kan radioerne ikke række.

Heldigvis har de danske radioamatører opstillet en række repeaterstationer, der dækker hele Danmark. Disse repeaterstationer opfanger radiosignalerne fra vores radioer, og sender dem videre, og på den måde er det alligevel muligt at få forbindelse over meget store afstande.

Dermed kan følgebilen og ballon hele tiden kunne se hinandens positioner, og samtidig er det muligt for ballon og følgebil at tale sammen, så Philip undervejs kan få gode råd og de seneste vejrprognoser fra Meteorologen der kører med i følgebilen.

Ingen kommentarer: