onsdag den 15. november 2006

Rekordforsøget planlægges

Dansk ballonflyvning har ikke en solid tradition for rekordforsøg. De 3 eksisterende rekorder er sat for mange år siden og er i realiteten ikke blevet udfordret siden. Dette skal der nu laves om på. Et ambitiøst dansk ballonhold har sat sig for, at der denne vinter 2006-07 skal sættes 2 nye standarder for, hvad der er muligt for en dansker med en varmluftsballon.

Jeg er en del af holdet, projektleder og pilot. Jeg vil her forsøge at forklare, hvad der skal ske, hvad rekordforsøg og projekt egentlig indebærer og hvilke udfordringer, vi støder på.

Jeg skal flyve en varmluftsballon fra sydsjælland til jylland. Grunden til, at det er den smarteste vej er, at der er lettere at ramme jylland fra sjælland omvendt. Jeg kan jo ikke direkte styre ballonens kurs undervejs og er dermed afhængig af, at vindene fører mig i den rigtige retning.

Ingen kommentarer: